Prawa konsumenta jest to podstawowa wiedza, którą powinien posiadać każdy prowadzący działalność gospodarczą. Prawdą jest, że jeden niezadowolony klient może zrujnować całą twoją działalność. W tym przypadku sprawdza się zasada Pareto, w myśl której najwięcej problemów bierze się z małej liczby czynników. Nic oraz nikt nie potrafi zrobić jednak gorszego marketingu niż wściekły i źle potraktowany konsument. Sprawdź czy znasz wszystkie niezbędne prawa konsumenta oraz najważniejsze zasady.
Przeczytaj też: https://www.wsb.com.pl/prawa-konsumenta/
Prawa konsumenta – zwrot towaru
Zwrot towaru jest potocznie nazywany odstąpieniem od umowy. Dopuszczalny jest on w sytuacjach jeżeli przedmiot został zakupiony w internecie, czyli poza lokalem handlowym czy też stacjonarnym sklepem. W sklepie stacjonarnym sprzedawca Nie ma obowiązku przyjąć zwrotu, w momencie jeżeli dany produkt jest pozbawiony zniszczeń.
Zdecydowanie prościej wygląda sytuacja w przypadku zakupów online. W ciągu 14 dni klient może odesłać produkt sprzedawcy bez podawania żadnego powodu. Sprzedający musi niezwłocznie w tym wypadku nie później niż po upływie 14 dni od otrzymania oświadczenia klienta zrobić zwrot pieniędzy, również tych za przesyłkę.
Są oczywiście wyjątki. Do takich wyjątków należą między innymi produkty szybko psujące się, czyli takie których otwarcie uniemożliwia zwrot. Są to na przykład leki lub produkty gastronomiczne.
Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuję konsumenta, o posiadaniu prawa do zwrotu, to ma on 12 miesięcy na odstąpienie od umowy.
Prawa konsumenta reklamacja
Reklamacja Jest uznawana na zasadzie gwarancji bądź rękojmy. Różnią się one tym, że gwarancja jest dobrowolna, a rękojmia wynika z ustawy prawnej.
Jako sprzedawca nie musisz udzielać gwarancji. Inaczej wygląda to jednak w przypadku rękojmi. Obowiązuje ona każdego przedsiębiorcy. Sprzedawca odpowiada za wadliwy towar przez 2 lata od momentu jego wydania. Z tytułu rękojmi klient może zażądać:
• naprawy towaru
• wymiany towaru na nowy
• obniżenia ceny
• odstąpienia od umowy
Przedsiębiorca ma okres 14 dni na ustosunkowanie się do decyzji w sprawie reklamacji.
Prawa konsumenta – gwarancja
Gwarancja jest to dobrowolne zobowiązanie przedsiębiorcy. Sprzedający udziela go na podstawie oświadczenia gwarancyjnego, w którym znajdują się obowiązki oraz uprawnienia kupującego w przypadku kiedy towar nie ma podanych właściwości określonych w tym oświadczeniu.
Zobacz też: http://blogofirmie.pl/jak-poradzic-sobie-ze-zmeczeniem-w-pracy-sposoby-zeby-sie-z-nim-uporac/