Wiemy wszyscy nie od dziś, że Warszawa jest jednym z najlepszych ośrodków akademickich w Polsce. W końcu, co stolica – to stolica. Nie będziemy się jednak rozwodzić nad całym wachlarzem możliwości, jakie oferuje to miasto przyszłemu studentowi. Skupimy się na jednej z opcji. No bo co jak co, ale zarządzanie Warszawa ma pierwszorzędne.
Popularność bowiem studiów z grupy kierunków zarządzania i marketingu wcale nie słabnie. Wręcz przeciwnie. Stale bowiem rośnie rynkowe zapotrzebowanie na coraz to nowszych specjalistów w tej dziedzinie, a co za tym idzie, rośnie także liczba uczelni te kierunki oferujących. Już w samej Warszawie jest ich blisko dwadzieścia osiem. Czym charakteryzują się studia z zakresu zarządzania i marketingu? To przede wszystkim pozyskiwanie szerokiego wachlarza wiedzy dotyczącej działania przedsiębiorstw i instytucji oraz ćwiczenie umiejętności diagnozowania, analizy i raportowania zmian z zakresu gospodarowania tak zasobami ludzkimi, jak i finansowymi czy rzeczowymi, a także informacjami. Absolwenci studiów z zakresu zarządzania i marketingu wiedzą doskonale, na czym polega tworzenie wizerunku firmy – wraz ze wszystkim, co wolno, a czego nie, co należy robić, a czego się nie powinno.
Głównym tematem naukowej analizy, prowadzonej na kierunkach tego typu jest istota prawidłowości funkcjonowania firm małych, jak też i dużych. Nie jest to jednak jedyny temat, nic bardziej mylnego. Warto bowiem wiedzieć, iż studia z zakresu zarządzania i marketingu są znacznie szersze. I co więcej, zajmują się one człowiekiem – oczywiście, z socjologicznego punktu widzenia. Czyli analizą reakcji i zachowań, czy też emocjami, wywoływanymi przez określone zjawiska społeczne. Dobry absolwent studiów z zarządzania i marketingu nie może się bez tego obejść. Bo to człowiek jest najważniejszy w całym systemie organizacyjnym, a proces dostosowywania zasad, według których funkcjonować ma dane przedsiębiorstwo, musi być w pełni kompatybilny z z zespołem pracujących na jego rzecz ludzi.
Studia w zakresie zarządzania i marketingu, prowadzone w Warszawie, mają to do siebie, iż charakteryzuje je pewien specjalny wymiar. Odbywają się one bowiem w stolicy naszego państwa, czyli mieście, w którym stale kwitnie przedsiębiorczość. Co więcej, ma ona wymiar międzynarodowy. a do tego co rusz powstają nowe firmy przy dalszym braku przesycenia rynku. To daje studentom nie lada możliwości – a należą do nich wszelkie praktyki i staże w trakcie odbywania studiów oraz znalezienie dobrze płatnej pracy. Warszawa ma to do siebie, że wydatnie zwiększa szansę na pozytywny rozwój kariery zawodowej oraz przyspiesza tempo życia. Wszak nie od dziś wiadomo, że wszystko, co dzieje się w Polsce – tak naprawdę dzieje się w stolicy.
Jakie natomiast kierunki, związane z zarządzaniem i marketingiem oferują warszawskie uczelnie? Idąc w kolejności alfabetycznej, są to: archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, coaching stylu życia, facility management, finanse i rachunkowość, finanse, rachunkowość i ubezpieczenia, globalny biznes, finanse i zarządzanie, international relations and European studies, inżynieria zarządzania, logistyka i administrowanie w mediach, management, międzykierunkowe studia ekonomiczno-menedżerskie, organizowanie rynku pracy, zarządzanie, zarządzanie dziedzictwem kulturowym, zarządzanie i inżynieria produkcji, zarządzanie środowiskiem i zarządzanie w turystyce. Wybór jest więc naprawdę spory.
Przyjrzyjmy się teraz najlepszym warszawskim uczelniom, które oferują studia w zakresie zarządzania i marketingu. Na pierwszy ogień idzie więc Uniwersytet Warszawski. Tam można studiować następujące kierunki: finanse, rachunkowość i ubezpieczenia, logistykę i administrowanie w mediach oraz międzykierunkowe studia ekonomiczno-menedżerskie. Drugim wyborem może być Politechnika Warszawska, gdzie znajdziemy inżynierię zarządzania, management oraz zarządzanie. Zarządzanie możemy także studiować na Wojskowej Akademii Technicznej, Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej, Collegium Civitas oraz na Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji. Pozostaje nam jeszcze Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego z takimi kierunkami, jak finanse i rachunkowość oraz zarządzanie, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania – tam można studiować zarządzanie oraz zarządzanie i inżynierię produkcji, Społeczna Akademia Nauk z kierunkami facility management i zarządzanie w turystyce oraz Uczelnia Łazarskiego, z takimi kierunkami jak international relations and European studies, management oraz zarządzanie. Jak więc widać, w przypadku uczelni wybór też jest szeroki.
Jak dostać się na dowolny kierunek z zakresu zarządzania i marketingu? W tym wypadku obowiązuje klasyczna metoda rekrutacji na popularne kierunki – czyli konkurs świadectw. Dlatego też naprawdę warto solidnie przygotować się do egzaminów dojrzałości, by tuż po liceum dostać się na wymarzoną uczelnię i wybrany kierunek. Oczywiście, każda alma mater patrzy na co innego, jeśli chodzi o zestaw przedmiotów maturalnych. Jednak pojawiają się tu pewne stałe elementy – język polski, język obcy i matematyka. Dobry bowiem marketingowiec powinien zarówno poprawnie się wysławiać – i to nie tylko w mowie ojczystej, jak i dobrze liczyć.
Dlatego też, drogi licealisto lub licealistko, jeśli marzy ci się zawód związany z zarządzaniem i marketingiem, już teraz bierz się ostro do pracy. Powodzenia!